Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

 

Pszichodráma csoportfoglalkozás tematikája

A csoportfoglalkozás vezetője: Megyeri Katalin Stefánia

Kezdő időpontja: 2013. november 9.

Helyszíne: Szeged, Dugonics tér 12.

 

A csoportfoglalkozás célja:

 

A pszichodráma széles és valóban érdekes, néha akár meghökkentő eszközrendszerének felhasználásával támogatni a résztvevők személyes erőforrásainak a tudatosítását és fejlesztését, a hatékony stresszkezelés és lelki egészség megőrzése érdekében.

A csoportfoglalkozás tartalma, témái:

 

1.   Mi a stressz?

A stressz fajtái

A stressz hatásmechanizmusa

 

2.   Jön a Stressz

A stressz keletkezése

A stressz felismerése

 

3.   Érzem a Stresszt

A stressz tünetei

Személyes stresszorok

A TE stressz-helyzeteid

 

4.   A frusztráció és a düh

Az érzelmek és indulatok tudatosítása, kezelése

Szubjektív vs objektív

 

5.   A konfliktusok anatómiája

 

6.   Konfliktuskezelés

Asszertív/agresszív/szubmisszív viselkedés

A személyiséghez illeszkedő optimális stratégiák

 

7.   Az érzelmi töltöttség kezelése

A problémamegoldás lépései

 

8.   A konfliktusok szerepe a kapcsolatok elmélyítésében

A TE önbizalmad

 

MI A PSZICHODRÁMA?

 

A pszichodráma - mely hatásmechanizmusát a belső lelki tartalmak, élmények és konfliktusok megjelenítésén keresztül fejti ki - felhasználási területe rendkívül széles: alkalmazható az önismeret fejlesztésében, szervezetfejlesztésben, közösségformálásban, konfliktus kezelés-, személyes hatékonyság fejlesztése során, de jó kiegészítő módszer oktatásban, képzésben is.

A pszichodráma eredetileg Jacob Levi Moreno által a század első felében kidolgozott akcióelvű, cselekvésközpontú, tüneti- és feltáró jellegű csoportpszichoterápiás módszer, melyet Mérei Ferenc honosított meg Magyarországon az 1970-es évek elején.

Moreno a módszer kidolgozása során az aktív, cselekvő, spontán önkifejezés felszabadítására törekedett, miközben elsősorban nem az egyént, hanem az egyénekből összetevődött csoportot helyezte a figyelem és a pszichoterápia középpontjába. Moreno elméleti rendszere három nagy ismeretanyagból áll; a szociometria, a csoportpszichoterápia és a szociodráma illetve pszichodráma területeiből, mely utóbbi alapgondolata, hogy az emberi spontaneitás és kreativitás a cselekvésbe ágyazódva érvényesül, s a cselekvésbe ágyazott helyzetet képes az egyén tudatosítani. A pszichodráma módszere kognitív és emocionális szinten tudatosít, testi-fizikai szintű átéléssel, és teszi ezek által lehetővé a verbális és preverbális szintekkel való egyidejű terápiás munkát.

A pszichodráma alkalmazása rendkívül szerteágazó, hiszen nemcsak eszköz arra, hogy megfelelő terápiás indikációval gyógyítsunk, hanem hatékonyan alkalmazható az önismeret fejlesztésében, szervezetfejlesztésben, közösségformálásban, jól használható az oktatásban, képzésekben is.

A pszichodráma története

A pszichodráma módszerének megteremtője Jacob Levy Moreno (1889-1974). Moreno Bukarestben született és orvosi tanulmányait a bécsi orvosi egyetemen végezte. Módszerének kidolgozásakor alapvetően saját gyermekkori játékélményeire és fiatal felnőttként Bécs játszóterein szerzett tapasztalataira, megfigyeléseire hivatkozott. Nagy hatással volt rá az európai értelmiség körében az 1900-as évek elején kibontakozó avantgardizmus irányzata is, melyben felismerni vélte a sablonoktól mentes emberi spontaneitást és kreativitást.

Moreno 1910-ben kezdi el csoportmegfigyeléseit egy prostituáltak reszocializációjával foglalkozó orvoscsoporttal, később a bécsi parkokban gyermekek játszócsoportjait szervezi, majd 1922-ben megalapítja a Stegreiftheater-t (Rögtönzött Színház), ahol rátalál arra a módszerre, melyből terápiás módszere a pszichodráma is kinőtt. Ez egy színpad nélküli színház volt, ahol az aznapi sajtó alapján, de helyben kitalált jeleneteket is improvizáltak; maguk a nézők is aktív szerepeket vállaltak. A Stegreiftheater-ben szerzett tapasztalait 1924-ben publikálta; ebben szerepel a közismert Barbara és George epizód. (Barbara és George mindketten a színház lelkes látogatói voltak. Barbara a rögtönzött jelenetekben ismételten szende, nagyon szelíd szerepeket vállalt és játszott. George és Barbara közt házasságban végződő szerelem szövődött, majd egy idő elteltével George felkereste Morenot elpanaszolva, hogy Barbara mennyire más személyiség otthon, mint ahogyan azt a színházban megismerte. Moreno innentől kezdve Barbarának erőszakosabb, indulatosabb szerepeket adott, amiket Barbara nagy hiteleséggel tudott megjeleníteni. Egy újabb idő elteltével George ismételten felkereste Morenot megköszönve neki segítségét: visszakapta otthonra azt a Barbarát, akit eredetileg a színházban megszeretett.)

A pszichodráma módszerének alapkoncenpcióját Moreno tehát még Európában publikálta, majd 1925-ben az Egyesült Államokba emigrált és ott továbbfejlesztette a szociometria, csoportpszichoterápia, pszichodráma módszerét. Elméletének első nagyobb terjedelmű összefoglalása 1934-ben a "Who shall survive?" c. kötetben jelent meg. 1935-ben alapítja meg az első pszichodráma színházat és pszichodramatikus szemléletű klinikát Beaconben, és 1942-ben nyitja meg kapuit az első pszichodráma intézet New Yorkban.

A II. Világháborút követően a pszichodráma és Moreno elindultak "meghódítani" a világot. Morenonak és utazásainak szerepe volt a pszichodráma magyarországi kialakulásában is. A módszert Magyarországon Mérei Ferenc (1909 - 1986) honosította meg. Mérei a párizsi Sorbonne Egyetemen tanult és 1934-ben szerzett diplomát pszichológia, pedagógia, szociológia és filozófia tárgyakból. Ezt követően hazatért Magyarországra, ahol elsősorban pedagógusként és klinikai pszichológusként dolgozott. Moreno 1963-ban, az amnesztia évében, régi barátja, Pető András meghívására érkezett Magyarországra, és találkozott Szalay Sándor szociológussal valamint Mérei Ferenccel. Tulajdonképpen akkor beszélték meg a Mesterrel a Pszichodráma Műhely lehetséges munkáját. Ekkor már megfogalmazódott, hogy Méreiék érdeklődésének középpontjában a csoport áll, míg Moreno az egyes csoporttagok játékára helyezi a hangsúlyt. 10 évvel később jött létre a ma is működő Műhelycsoport Mérei Tanár Úr vezetésével, megteremtve a magyar pszichodráma iskola kialakulását. Mérei és tanítványai a hetvenes évek elejétől kezdték a pszichodrámát alkalmazni a klinikumban.

Fontos állomás a pszichodráma hazai történetében Ian Malewski lengyel pszichiáter és pszichoanalitikus 1973-as és 1975-ös magyarországi látogatása is, aki kiképző pszichodráma csoportokat vezetett elsősorban pszichológusok számára; valamint az 1974-ben elindult Pszichoterápiás Hétvégék mozgalma is, melyben a többféle csoportmódszer között vezető irányzattá vált a pszichodráma.

 

Napjainkra a pszichodráma elterjedtsége nagyon széles Magyarországon. A klinikai gyakorlatban pszichodráma módszerrel dolgozó terápiás csoportok részét képezik az ambuláns és kórházi ellátásnak pszichiátriai, pszichoterápiás, addiktológiai valamint pszichoszomatikus szakintézményekben. A gyermek pszichodráma hangsúlyos szerepet kap mind a nevelési tanácsadókban, mind a gyermek pszichoterápiás ambulanciákon.

 

(Magyar Pszichodráma Egyesület

Blatner, A., (2004): A pszichodráma alapjai, Animula

Vikár A., (2000): A pszichodráma In: Szőnyi G., Füredi J. (szerk): A pszichoterápia tankönyve, Medicína 392-406.)